♥♥Selamat Datang Ke Ruang Cerita Saya. Selamat Membaca♥♥

Thursday, September 8, 2011

Untuk si pemakai cincin dan si pembela kuku!

tau tak korang. dengan menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya same dengan memelihara sekandang khinzir. kalau sume kuku jari kite termasuk jari kaki dibela panjang. bayangkan berape banyak dosa yang kite dah tanggung untuk sume binatang haram ni. potonglah kuku tu.

jadi janganlah ade niat nak simpan kuku panjang2. kalau dah terniat tu. batalkan je! bagi orang Islam adalah tidak sesuai untuk berkuku panjang atas alasan ia tidak bersih apatah lagi tangan tu kite gunakan untuk beristinjak. 

untuk mak2 dan ayah2 tu. tak payah nak bela kuku panjang. terutama mak. sebab setiap kali mak menyediakan makanan. segala sisa2 kotoran yang ade kat kuku mak akan masuk dalam makanan. contohnye perah santan, uli tepung. 


untuk yang bujang macam aku tu (ade rupe mintak penampor). kalau nak cari pasangan sampai mati tu dan nak anak korang jadi anak yang baik, pandai, mendengar kata. pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.

sedikit info lagi. kuku panjang kite ni mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia iaitu E-Coli. aku tau mesti ramai pernah dengo pasal kuman ni. pernah kecoh2 sebelum ni. kuman ni takkan hilang walaupun kite cuci tangan dengan sabun Lifebouy atau sabun2 laen. jadi! sentiasalah berkuku pendek dan menjaga kebersihan diri.  nak potong pun ade info jugak. klik sini!

yang ni info untuk korang si penggemar cincin sama ada perempuan atau lelaki. korang suke pakai cincin tapi tak tahu jari yang disarankan oleh Nabi Muhammad s.a.w. sebok nak penuhkan jari dengan cincin.

nasihat Nabi Muhammad s.a.w. kepada Saidina Ali r.a. sesudah bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan, Nabi Muhammad s.a.w. berpesan kepada Saidina Ali tentang pemakaian cincin di jari yang sesuai iaitu:

1) di jari manis

2) di jari kelingking [anak jari]

dan jangan memakai pada jari

1) jari tengah

2) jari telunjuk

Nabi Muhammad s.a.w. melarang memakai di jari telunuk dan jari tengah kerana ia meniru cara berhias kaum yang dilaknat Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

notakakiku : bagi korang yang suke pakai cincin tu. beringat. lepas tu sile ingat2 kan kengkawan, sedara mara, dan kaum keluarga yang laen tentang kaedah yang betul untuk berhias dalam syariat Islam. selamat beramal :)

No comments:

Post a Comment