♥♥Selamat Datang Ke Ruang Cerita Saya. Selamat Membaca♥♥

Wednesday, April 22, 2015

Bedung dan Barut Bayi

Assalamualaikum. Hi.

bedung dengan barut ni penting untuk baby dari 0-3months. jadi, plan asalnye aku nak jahit sendiri je bedung dengan barut tu. pastu bersemangat la google tutorial sume bagai. bile dah siap beli kain. baru teringat.

beli kain nak buat bedung dan barut
mesin jahit tak ade.
hahahahaha.

jadi aku pun anto dekat mak membe aku mintak tolong jahit tepi je untuk bedung. untuk barut aku beli tali barut siap. pastu aku bagi contoh barut je. jimat la dari ko beli bedung dengan barut siap. tapi citarasa masing2 kan. terpulang. aku bab jenis kain memang tak pakar. jadi aku google nak tau jenis kain ape sesuai buat barut dengan bedung. hasilnye sume cakap beli kain cotton flannel.

 tali barut. aku beli kat mydin.

mase nak beli kain. aku pi kamdar sebelah giant bachang dengan nagoya sebelah melaka sentral area melaka ni je. ade satu lagi nagoya dekat jalan bunga raya tapi tak sempat pegi. pastu compare harga. dekat nagoya semeter rm5.50 vs kamdar semeter rm6.50. beza singgit jadi aku decide beli kat nagoya je. lagipun kebetulan dua2 kedai ni tak banyak corak menarik sangat. ni beli sebelum GST ye. lepas GST aku tak tau harga naik ke tak.

untuk pertama tu aku beli dua jenis. satu bercorak dan satu plain. balik tunjuk suami. die komplen. ni leceh kalau beli barang baby tak bawak die.

"warne ni sesuai ke dengan baby?"
"nanti awak cube google warne ape sesuai untuk baby"

-___-""

pastu pegi lagi tapi kali ni pegi dengan suami pulak. sebab sebelum ni beli 2 meter untuk buat 2 bedung. dan semeter untuk buat barut. nak tambah lagi 2 meter sebab nak buat bedung 4 helai. bole buat selimut jugak. kali ni pegi. suami yang kene pilih corak dan warne.

4 corak pilihan kami. ade 2 plain. 2 corak. teka sendiri la mane aku pilih. mane suami aku pilih.

mase beli kain tu ko suruh pekerja tu potong siap2 kalau nak buat bedung sebab nanti tinggal jahit tepi je. kalau tak leceh ko nak potong mase nak jahit tepi tu.

 proses pembuatan barut. aaaaaa. cantik pulak barut baby ade peguin2 tu. ^-^

kalau korang nak buat sendiri barut tu. google dengan youtube je cara tu sume. bagi aku simple la jugak nak buatnye. tapi apakan daya. aku belum ade peluang.

 dan. wallllllah. barut dah siap. untuk 1 meter kain dapat la dalam 8 helai barut. ade aku pakaikan baby barut je tak payah pakai baju. aloooooo. pingu tuuu.

bedung dapat la 4 helai. bahagia rase tengok sume ni. :)

notakakiku: baby dah rajin mengeras sekarang ni.

10 comments:

  1. Salam.. Terbaik tgk kamu buat Barut Dan bedung sendiri.. Lagi murah Dan puas hatikan
    Berapa ye ukuran bedung Dan Barut tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam. Utk bedung tu beli je kain semeter just jahit tepi. Utk barut pn beli kain semeter pastu anto tukang jahit die tau ukuran. Tp kalau nk wat sndiri. Kene google la. Byk je tutorial :)

      Delete
  2. Sorry Nk tnya mane Nk dpat Kain cotton tu ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf baru perasan komen. ;)

      kain cotton tu saya beli di nagoya. kamdar pun ade tapi nagoya murah sikit.

      Delete
  3. Sorry Nk tnya mane Nk dpat Kain cotton tu ye..

    ReplyDelete
  4. salam nak tnya...barut tu depan blakang mcm mne ye??depan guna kain flanel, dlamnya guna kain putih biasa atau biarkan sahaja...sbb google gambar biasanya bg nampak yg bercorak sahaja...dalamnya xtau

    ReplyDelete