♥♥Selamat Datang Ke Ruang Cerita Saya. Selamat Membaca♥♥

Friday, May 12, 2017

Sofia Amani dah wean off

Assalamualaikum. Hi.

lame tak bersiaran. kalini nak cerita tentang mudahnya kak sofia wean off. alhamdulillah. tak perlu struggle lelame sebab takut ummi bertukar jadi makhluk hijau sado. kak sofia dah nak dua tahun. jadi aku kene wean off die sebab die dah beso. lagipun gigi die tajam. haha.

aku start awal sehari bagi die susu formula dalam botol. beria ni sebab dah beli botol baru. memula tu die macam excited. bile dah sedut botol die mengamuk. tak suke sangat-sangat. tantrum habis. menangis sambil cakap "ummi nak susu" "ummi taknak" bile aku bagi susu dalam botol. tapi hati ni kental. muke watdek je tengok die nangis. rase macam comelnye nangis camtu. hahahaha.

comel kan? hahaha. ni aku selfie kan die. on camera depan pastu sua kat die. galak berlakon nangis.

lepas beberapa klik gambo. die bole senyum sekejap. haha. tak tahan la tu tengok muke sendiri depan camera. kekekeke.

lepastu sambung berlakon nangis. hahaha. ingat ummi die nak layan. ummi watdek(read buat tak tahu) je. hahaha

mase ni die dah merayu nak susu. kesian jugak sebab die lapo susu dan mengantuk tapi macam biase watdek. dalam watdek aku tu pun. aku pujuk bebaik cakap "kak sofia dah beso. big girl. minum susu dalam botol comel cantik. nanti ummi peluk cium". die berhenti nangis kejap. kejap sangat. 2 saat je pastu sambung meraung. huhu.

last-last die dah penat nangis die ajak masuk bilik. baring atas katil cakap "ummi, gatal". so, aku garu la badan belakang die sampai die tertido dengan air mata masih berlinangan kat mata. kesian kan. nak buat macam mane. aku kene ajar die awal-awal supaya die tak kekok nanti.

bile die bangun tido. die mintak balik nak susu siap nak selak baju. tapi aku tak bagi. so aku gunekan pendekatan asam jawa. hahahahaha. start dari penggunaan itu. die tak nak lagi susu direct dari aku sebab takut. ade jugak mintak lepas-lepas dari tu. tapi aku cakap "sakit". die faham. very good girl kan. hehe.

malam tu gembira sikit minum susu dalam botol sebab ade makcik pakcik die teman. ade geng seronok la die. tapi mase ni breast aku memang dah bengkak susu. sakit oii. bile tido malam tu aku sua jugak susu badan sebab nak susutkan bengkak. bagi time die mamai kul 2, 3 pagi terjaga tu. hehe.

mase ni aku gune segala jenis sample susu yang aku request. elok je die terime semua jenis susu cuma yang ade honey die tak berapa gemar. tapi kak sofia masih tak reti minum susu dalam botol. die minum sekali sedut, kemam, telan. memang lame jugak tempoh menyusu die ni. 3 jam pun tak habis susunya. daaaan. sekali tu je die ngamuk. lepastu die dah okay sangat. ummi lega.

peace pesen bebudak baru nak up. kahkahkah. rasenye sume budak sebaya kak sofia. peace memang camtu. omeyyyy angaaaat.

dah dua tahun anak dara tarakucaca aku ni. bersungguh ummi kak sofia beli crown relap relip tu. biasela. dalam banyak hal. ummi memang over dulu sebelum anak. haha.

birthday present dari ayah kak sofia. biasela. darah akaun mengalir dalam badan. hahahaha. die yang request nak mainan ni. layankan je.

si kesayangan. kadang boleh jadi si penaik darah. haha. tapi sayang sangat-sangat. 

sampai harini kak sofia dah boleh accept untuk minum susu dalam botol. dalam sehari ade la 3 kali die minum. selebihnya die pulun makan je. sebab dah tak menyusu badan. selera makan die lain macam. berselera sangat. alhamdulillah. tapi nak tidokan die memang bercinta giler la sebab die bukan jenis minum susu dan tertido. die minum die sambung main. tapi bile die dah cakap "gatal". maknanya nak tido. kene garu mana tempat yang die kata gatal tu. tapak kaki ke, celah lengan ke, punggung ke, perut ke. garu je sampai die tido.

sekian saje cerita ringkas dari aku. hahahaha. kbai.

notakakiku: semoga semua ibu di luar sana yang akan wean off anak dipermudahkan. jangan mara anak. kene set mind kite dulu siap-siap sebelum nak start supaya kite bersedia. tapi jangan give up. pujuk bebaik sebab budak ni bile kite cakap bebaik die lembut hati. good luck uolllls.

1 comment:

  1. Bagus sofia..aqil da wean off makin xnak makan plak..haruuuuu..xtau dlm perut tu byk sgt cacing agaknye..😔

    ReplyDelete