♥♥Selamat Datang Ke Ruang Cerita Saya. Selamat Membaca♥♥

Wednesday, April 17, 2019

Masih Trauma

Assalamualaikum. Hi.

12 April 2019. sejarah bagi aku buat pertama kali. maybe akan menghantui aku seumur hidup.

ANAK AKU HAMPIR HILANG!

mende ni bukan main² weh. memang anak aku hampir hilang. salah aku. memang salah aku.

ceritanya macam ni.



hari kejadian tu. nak balik Johor. balik kampung. gerak lepas balik kerja pukul 6 lebih. lepastu singgah RnR Pagoh untuk solat maghrib. bergilir dengan suami. die pergi dulu. aku jaga anak² dalam kereta.

bila turn aku. kak sofia nak kencing pulak. aku pun pergi la bawak die kencing dulu lepastu baru solat. mase masuk surau tu. aku nampak die dah tak selesa sebab ramai penuh surau.

dapat spot tempat solat. aku suruh kak sofia duduk dekat dengan kaki aku. supaya aku tahu die ada je dekat dengan aku.

elok aku nak rukuk raka'at pertama. aku nampak die jengah tengok aku. lepastu aku dapat rase die takde dekat tepi aku. dapat rase die takde dekat persekitaran aku. terus hilang khusyuk aku. solat laju terus. sebab mindset aku. die mesti duduk dekat area luar spot aku. mesti pergi dekat tempat yang ade budak kecik berkumpul main dalam surau.

selesai salam terakhir. terus aku toleh belakang. die takde. perkara pertama terlintas. tengok selipar die. TAKDE!

aku terus bukak telekung depan pintu masuk tu. kepit je dekat ketiak. tak lipat pun. sarung tudung dengan yakin lantaklah kalau herot pun.

terus muka relaks keluar surau tapi jantung macam berhenti degup. boleh rase macam tak berdegup langsung.

memula cari dekat taman permainan depan surau. takde.

cari tempat jual cenderahati sebelah surau. takde.

terus aku yakin nak pergi kereta je. tak payah cari dulu dekat area lain. lari  tapi tak laju sebab dah lemah jantung terasa tak berdegup.

turun tangga terus lari je tak berhenti. nampak kereta tengah jalan pun aku redah melintas. tak reti nak berhenti bagi laluan.

tetiba ade pakcik tegur "anak akak ke yang baju kuning tu tadi?"

agaknye die nampak aku macam tak terurus dengan tudung herot, telekung kepit ketiak, lari tak reti bagi laluan.

"oh haah" masa ni dah terasa jantung berdegup sikit. lega.

"die dah selamat sampai kereta tadi"

"Ya Allah, terima kasih encik. terima kasih sangat²" masih berlari jugak. tak reti berhenti dulu ke aku ni. nak ucap terima kasih pun lari. otak aku kosong. tak reti tindak balas dengan betul.

sampai kereta. bergenang air mata tapi syukur sangat pada Allah. kak sofia selamat sampai kereta. muke die pun nampak macam lost. macam 'apa yang berlaku?'

rupenya die memang nak pergi dekat kereta sebab nak tido. padahal mase nak pergi kencing tu. die baru bangun tido. bertuah.

lepastu aku kerap la cakap dekat kak sofia.
"lain kali kakak jangan pergi dulu tau. tunggu ummi solat dulu. kita pergi kereta sama²"

"takpela. atok (pakcik yang tolong tadi) kan ade" katanyaaaaaaa.

alahhh nak. kalau atok baik macam tu takpe. kalau atok jahat?????

"okay. lain kali tunggu ummi ye. kita jalan sama² pergi kereta. kesian ummi jalan sorang²"

lepas beberapa scene rase bersalah aku dengan die. perbualan isu tu habis begitu je sebab si adik dah mula mengganas tak reti duduk diam dalam kereta.

jadi. kesimpulannya. berhati². alhamdulillah Allah lindungi Sofia Amani. serik weh. mata sekarang kene alert je dekat die.

terima kasih Allah.

aku masih tak boleh brain macam mane die tergerak hati jalan sendiri nak pergi dekat parking kereta. nasib baik die ingat kereta dekat area mane.

trauma aku tu sampai asyik terfikir macam mane kalau die hilang kene culik? macam mane ade orang jahat amik die? macam mane kalau kene langgar? macam mane aku nak jawab dan explain pada suami aku kalau die hilang? macam mane aku nak berdepan dengan situasi lepas kejadian? macam mane itu ini.

ok habis.

kesayangan

notakakiku: rupanya aku tak bace doa lepas solat tu. esok pagi baru teringat. biase la. dah gelabah kan. dan dan dan. setiap kali solat maghrib. jantung berdebar² sebab macam terngiang² peristiwa tu.

No comments:

Post a Comment