♥♥Selamat Datang Ke Ruang Cerita Saya. Selamat Membaca♥♥

Monday, February 28, 2011

Islam ke islam??

Assalamualaikum,
Mari kite renungkan sebentar ape yang nak diperkatakan ni..
kite ni Islam ke islam???
ape bezanya dua2 ayat ni kan.. tapi kalau korang tgk pada ejaan.. mesti korang cakap.. satu huruf beso, satu lagi huruf kecik.. jadi ape bezanye kan.. dalam BM biasenye huruf beso ni untuk kata nama khas.. yg kecik plak boleh jadi kata kerja kan..
Jadi, kite ni Islam atas nama atau kite buat kerja sebagai umat islam? 
Dan sebagai umat islam, ade 2 tanggungjawab utama yg perlu kite laksanakan..
Pertama
IBADAH :
-mengucap syahadah (pada zaman Rasulullah dahulu, tak pernah pun diajar mengucap bila nak masuk islam sebab mereka tahu bahwa islam bermakna kite perlu mengaku 'tiada Tuhan selain Allah, Nabi Muhammad pesuruh Allah)
-solat
-puasa
-haji
-zakat
-jihad
Kedua
KHALIFAH
kite harus faham tugas khalifah dengan teliti.. sbb khalifah bermaksud pemimpin.. tp apa yg Allah suruh kite pimpin kat dunia ni? fikirkan.. jangan dok pikir nak pimpin tangan plak..!
Tak ade pendapat yang sebenar2 nye dlm islam ni sbb kite semua tak hidup di zaman Rasulullah..
Pesanan Rasulullah "umatku tidak akan sesat selagi berpegang pada Al-Quran dan Sunnah".. bukan Al-Quran saje atau Sunnah saje..
Sebab ape? sbb dalam Sunnah Rasulullah dihuraikan secara jelas maksud ayat-ayat Quran supaya tak disalah tafsir..
Rasulullah pernah menyebut "barang siapa yang Allah mahukan kebaikan bagi hamba Nya, nescaya Allah akan memberikannya kefahaman dalam islam".. Insya Allah..


p/s : info ni aku dapat mase pi usrah.. nak share dengan korang.. pinjam sikit ayat sahabat aku.. 
HAVE A NICE DAY ^_^

2 comments:

  1. Negara Islam adalah Daulah Khilafah yang dipimpin oleh seorang Khalifah yang telah runtuh pada tahun 1924.

    Lihatlah Blog Ar Rayah World News
    http://ibnuyassir.blogspot.com/

    Untuk mengetahui perkembangan terkini kebangkitan KHILAFAH.

    ReplyDelete