♥♥Selamat Datang Ke Ruang Cerita Saya. Selamat Membaca♥♥

Sunday, March 6, 2011

Liat bangun subuh? nah! aku bagi tips.

Aku tau.. ade antara korang terutama yang beragama Islam.. sering kali mengalami masalah bangun utk solat subuh kan.. terutama mase hujung2 minggu kan.. aku pun tergolong jugak dalam kalangan ni.. sampai sekarang pun kalau nak bangun subuh.. ibu aku yang tulun kejut.. tu kalau aku kat umah la.. kalau kat hostel.. mengharapkan kawan2 jela.. 


Sebab utamanye! bile dengo bunyi alarm kat handphone (sbb takde jam loceng).. aku mesti tekan button STOP.. ngek kan! jadi nye.. lepas aku duk sebuk membaca sane sini.. jumpe tips ni.. aku nak share la..


Tips pertama: Banyakkan jam loceng
Pi tengok.. berape banyak jam loceng korang.. kalau setakat alarm handphone.. toksah kire la.. takde jam loceng macam aku?? jom! kite pi beli kat Mydin.. kalau dah ade.. korang letak jam loceng tu bersepah2.. letak jauh2 dari katil korang.. kalau boleh yang paling bising sekali korang letak kat tempat paling jauh supaya korang stress bile dengo pastu musti korang kene bangun untuk tutup alarm tu kan.. ha! jangn nak campak pulak jam tu.. -.-"


Tips kedua: Tidur tanpa bantal dan selimut
Ok! yang ni siyes susah sikit nak buat.. sbb nye.. bantal peluk sangat penting bagi aku bile tido.. kalau takat selimut.. aku tak heran kalau takde.. hehe.. tapi nak seribu daya, taknak seribu dalih.. jadi, korang cube la letak sume bantal tu dengan selimut jauh2.. biar tido korang tak selesa.. boleh buat kalau korang tido lewat malam.. especially student kan.. -.-


Tips ketiga: Tidur di atas lantai
Kalau cara kedua tu tak berkesan sbb masih tido atas tilam yang empuk.. korang cube care ni pulak.. tido kat atas lantai.. biar korang rase betul2 tak selesa.. ditambah pulak sejuk pagi kan.. komfem2 la korang asyik terbangun kan.. :]


Tips keempat: Sediakan semangkuk air
Bukan untuk minum ok air ni.. ni fungsinye bile korang dah tersedar disebabkan bunyi alarm tapi masih malas bangun.. korang letak tangan dalam mangkuk air yang dah terdedah pada sejuk sepanjang korang tido.. komfem la korang terkejut dengan kesejukannya nanti.. kalau tak pun.. korang rendam muke dalam mangkuk tu terus.. ape? kecik sangat mangkuk tu.? gune baldi terus.. boleh amek wudu' terus.. ;p


Tips kelima: Tido awal dan disiplin pada masa sendiri!
Ini sebenarnye punca paling utama susah nak bangun subuh! pi tido lewat.. pasai apa? assignment? study? buat homework? or sebok berfacebook, chatting, skype, maen game, gossip2, dan segala bagai yang menyebabkan tido lewat la.. so, PUNCTUAL la beb.. baru terurus.. kalau sekali dua kala boleh la.. tapi kalau tiap2 hari.. ape kes? 


Jadi mari kite muhasabah diri.. jadikan ini peringatan utk aku jugak.. aku teringat pada kata2 seorang penceramah yang aku panggil pak long "kalau kita nak tengok iman seseorang, kite tengok pada solatnya.. nak tengok solatnya, tengok pada solat subuhnya."


p/s: info ni aku dapat dari WanWMa dan diolah oleh aku..


HAVE A NICE DAY ^_^

No comments:

Post a Comment