♥♥Selamat Datang Ke Ruang Cerita Saya. Selamat Membaca♥♥

Friday, March 25, 2011

Rezeki curi tulang tidak berkat

Ini bukan curi tulang ayam ke unta ke kambeng ke arnab ke.. ini kes keje yang suke "curi tulang".. pi keje tapi menular sane.. menular sini.. masuk lambat pastu balek awal.. time rehat 1 jam jadi 3 jam.. time keje sebok maen facebook..


Allah SWT berfiman yang bermaksud: "Dan katakanlah wahai Muhammad kepada mereka: hendaklah kamu bekerja nescaya Allah menyaksikan kerja kamu dan rasul Nya serta orang yang beriman, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah, tuhan yang maha mengetahui segala yang ghaib dan dialah juga yang mengetahui apa-apa yang kamu lakukan secara terang-terangan untuk dipersaksikan apa-apa yang telah kamu kerjakan


Maksud ayat ni, kerje halal tapi rezeki tidak halal kerana tidak menunaikan tanggungjawab kerje dengan sewajarnya.. pastu hasil pendapatan daripada curi tulang tu tak mendapat keberkatan Allah SWT.. rezeki yang kite bawak balek tu jugak akan memberi kesan negatif pada keturunan kite..


Nabi SAW bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah suka seseorang daripada kamu apabila melakukan sesuatu kerja, maka dia melakukannya dengan penuh ketelitian dan sebaik-baiknya." (riwayat al-Baihaqi)


Jadi lepas ni.. kerje lah sungguh2.. dan biar ikhlas.. jangan sebab terpaksa.. kalau tak nak kerje, jangan kerje.. settle kan..


HAVE A NICE DAY ^_^

No comments:

Post a Comment