♥♥Selamat Datang Ke Ruang Cerita Saya. Selamat Membaca♥♥

Wednesday, March 16, 2011

Hawa! bersediakah anda?

Bercuti hujung minggu di rumah nenda di batu pahat.. sedang aku seronok menonton 'wayang' dari lappy sendiri bersame adek2.. tetibe aku berlari sepantas yang boleh tanpa menjejakkan kaki terlalu kuat atas lantai.. supaya tak roboh lantai kayu ni.. uma kampung.. harus berhati2..


Ni semue gara2 tak tahan bau cengkodok hasil tangan nenda.. lame beno tak merase nenda punye santapan petang ni.. sampai je dapur terus cuci tangan.. tak nak tunggu lame.. hidangan panas2 lagi ni.. terus bersila atas lantai dengan penuh teruja..


Sesudah aku agihkan bahagian cengkodok aku yang 6 ketul ke dalam pinggan.. hasrat nak terus sambung tengok 'wayang' tadi terbantut bile terdengar cerite ibu yang menarik2 aku untuk terus dengo..


ibu : hari tu aku jumpe salleh kat kenduri kawen bla bla bla (aku tak ingat name orang tu)..
cik wani : bile kau jumpe die? dah balek rupenye..
aku : .......................(sambil cuit2 cengkodok)
ibu : dah lame balek.. die jumpe aku.. terus die panggil aku.. nak bercerite.. 
cik wani : cerite ape pulak?
aku : (makan cengkodok panas2 sampai tak boleh kunyah. -.-)


Aku potong part yang aku sentap je.. kalau tulis dialog diorang sume.. mau panjang berjela ni.. tapi dialog ni lebih kurang la sebab aku mane nak hengat sume ape diorang cakap..


ibu : die cakap "jah, mase aku dekat mekah hari tu, aku dapat pengalaman seram.. ade satu hari tu.. dah maghrib, jadi langit tu nampak warna oren senja la kan.. aku pun cakap macam dekat neraka.. tibe2 keliling aku terus bertukar jadi kat neraka.. mase tu aku betul2 nampak neraka.. panas nye jangan cakap la.. aku nampak orang dalam gaung yang menggelegak apinye meronta2 menjerit2 mintak tolong.. takut aku jah.. lepas tu aku nampak orang2 ni kene tolak je dari tebing.. die tolak macam tu je jah (sambil ibu aku buat gaya orang kene tolak).. aku nampak semue orang yang kene tolak tu perempuan jah.. aku jadi takut.. macam2 doa aku bace.. aku taubat.. alhamdulillah.. keadaan dah jadi asal balek.."


cik wani : ha! tula.. mulut tu cabul sangat..
aku : erk! (tercekik cengkodok)


Cukup la sampai sini je dialog ni.. dari cerite pak cik aku tu.. ape yang korang semue boleh nampak? ok! jelas kat situ la kan.. perempuan ramai masuk neraka.. tak takut ke korang wahai kaum hawa.. macam mane senangnye kite ni dihumban dalam neraka..


Aku selalu dengar yang perempuan ni mudah masuk syurga kalau die taat pada suami.. tapi dalam mase yang sama die juga mudah masuk neraka kalau die derhaka pada suami.. 


Dengan melaksanakan perintah dan larangan Allh SWT juga merupakan jalan mudah untuk kite kaum hawa masuk ke syurga.. tapi jika disebaliknye, neraka jahanam lah tempat kite..


Ye! memang kite tak tahu di mana tempat kite di akhirat kelak kerana semue itu adalah ketentuan Allah SWT.. tapi, bersediakah korang dengan segala kemungkinan di akhirat kelak.. jadi persiapkanlah diri dengan ilmu akhirat untuk dijadikan bekalan ke akhirat kelak..


Bersama kite muhasabah diri.. dan ini juga menjadi peringatan untuk aku.. bukan hanya untuk kaum hawa tetapi juga kaum adam.. berfikir lah sejenak berapa banyak dosa yang dah kite buat dan bertaubatlah.. taubat yang benar2 taubat tidak akan mengulangi perbuatan yang sama.. Subhanallah..


HAVE A NICE DAY ^_^

3 comments:

  1. ghazipasha :yes! mekah memang best. pe tlintas kat hati ymqbul.jadi kne latih hati jgn cabul.

    ReplyDelete